Spędź z nami Dzień liczby Pi oraz Dzień domeny
Nauka? Taką – to ja lubię!
Oferta dla szkół ponadpodstawowych
Uwaga: liczba miejsc ograniczona! Na zajęcia obowiązuje rejestracja. Formularz dostępny pod linkiem będzie dostępny w terminie od 1.03.2023 godz. 8:00 do 14.03.2023 godz. 20:00. Rejestracji uczniów dokonuje nauczyciel.
Jeden nauczyciel może zarejestrować uczniów na dowolną liczbę wykładów oraz maksymalnie na dwa warsztaty.
Wykłady popularnonaukowe
Czas i miejsce | Temat/wykładowca/krótki opis |
10:15-11:00 audytorium 1.14 | Polaryzacja światła, czyli co łączy pszczoły, smartphone’a, kino 3D i radioastronomię? dr inż. Krzysztof Dorywalski Podczas wykładu omówimy naturę światła. Doświadczymy i zrozumiemy zjawisko polaryzacji światła oraz poznamy praktyczne przykłady wykorzystania zjawiska polaryzacji światła. |
10:15-11:00 audytorium 1.15 | Wyprawa w wyższe wymiary dr Aleksandra Nowel Wykład ma na celu przybliżenie pojęcia przestrzeni wielowymiarowych, zapoznaje słuchacza z pojęciami czasoprzestrzeni, wyższych wymiarów „przestrzennych” i próbami ich wizualizowania (hipersześcian, wyższe wymiary w sztuce), porusza takie tematy jak geometrie nieeuklidesowe, zakrzywienie przestrzeni, wyższe wymiary w fizyce. |
11:15-12:00 audytorium 1.14 | Jak działa Internet? Dr Jakub Neumann, prof. UG Na wykładzie opowiemy o rozwiązaniach dzięki którym możemy na co dzień korzystać z Internetu i jego wielu usług: przeglądać strony i robić zakupy, oglądać filmy, obsługiwać pocztę elektroniczną. Prezentacja będzie także związana z obchodzonym 15 marca Dniem Domeny, bowiem w tym dniu w 1985 r. została zarejestrowana pierwsza komercyjna domena. |
11:15-12:00 audytorium 1.15 | Astrobiologia dr hab. Piotr Gnaciński, prof. UG Astrobiologia to stosunkowa nowa dziedzina nauki. Zajmuje się ona możliwością istnienia życia poza Ziemią, oraz badaniem zachowania ziemskich organizmów w przestrzeni kosmicznej. |
12:15-13:00 audytorium 1.15 | Zanim wymyślono dowody dr hab. Antoni Augustynowicz, prof. UG Matematyka, jak wszystko, kiedyś się zaczęła. Czym był jej początek? Może pojawienie się dowodów? Liczenie i jego przeróżne zastosowania były wcześniejsze o tysiące lat. Jak wyglądała matematyka i jakie miała osiągnięcia zanim „wprowadzono” do niej konieczność dowodów? Chciałbym porozmawiać o powyższych i być może paru innych pytaniach. |
13:15-14:00 audytorium 1.14 | Graf Fareya, czyli piękno symetrii i bogactwo liczb dr Marta Leśniak Opowiem uczniom o własnościach grafu Fareya, ułamkach łańcuchowych, jak znaleźc na grafie liczby wymierne i niewymierne oraz jak to się ma do symetrii grafu. |
13:15-14:00 audytorium 1.15 | Tajemnice liczby π dr Ewa Kozłowska-Walania Liczba π, zdefiniowana jako stosunek obwodu okręgu do jego średnicy, jest z pewnością jedną z najbardziej znanych liczb w matematyce. Podczas wykładu dowiemy się, jak konstruować użyteczne przybliżenia liczby π, opowiemy o starożytnym problemie kwadratury koła a także spróbujemy znaleźć w rozwinięciu dziesiętnym liczby π naszą datę urodzenia. |
Warsztaty
Czas i miejsce | Temat/wykładowca/krótki opis |
---|---|
10:15 – 11:45 sala 3.13 | Symulacje Rigid Body dr Piotr Arłukowicz, prof. UG Symulacje Rigid body to popularna technika symulowania zachowania się układów zbudowanych z wielu obiektów. Każdy obiekt, a mogą ich być tysiące, jest bryłą sztywną posiadającą masę. Zachowanie takich układów jest dość spektakularne. Można wykonać i obserwować symulacje np. przewracającego się domino, zawalających się budynków lub układów powiązanych dodatkowymi siłami. Dlatego możliwa staje się symulacja np. rozpadu mebli, zrywania się łańcuchów, wytrzymałości mostów, symulacje katastrof i wypadków. W trakcie zajęć zapoznamy się z niektórymi takimi zastosowaniami. |
10:15 – 11:45 sala 3.04 | Turniej inteligentnych czołgów Mgr Grzegorz Madejski Na zajęciach komputerowych pokazana będzie gra, strzelanka, w której dwa czołgi walczą ze sobą. Wygrywa ten czołg, który pierwszy trafi pociskiem w przeciwnika. Ale nie tylko gracze mogą grać w tę dwuosobową grę – możliwe jest napisanie i wstawienie do gry bota (skryptu), który automatycznie będzie sterował czołgiem. Każdy uczestnik zajęć pozna podstawy języka JavaScript i dostanie wskazówki, jak napisać w tym języku dobrego bota sterującego. Ambitniejsze osoby będą mogły wykorzystać nawet trygonometrię, by ustawiać lufę pod odpowiednim kątem i namierzać przeciwnika. Pod koniec zajęć zorganizujemy turniej botów wszystkich uczestników zajęć. Który okaże się zwycięzcą? Uwaga: Wymagania do zajęć – podstawy programowania w dowolnym języku (instrukcja if, zmienne, itp). |
10:15 – 11:45 sala 3.11 | Nowoczesne aplikacje internetowe na podstawie narzędzi Node.js oraz React.js mgr Mateusz Miotk Zajęcia mają na celu pokazanie procesu tworzenia nowoczesnych aplikacji internetowych przy użyciu popularnych narzędzi Node.js oraz React.js. Podczas zajęć uczniowie będą mieli okazję nauczyć się podstawowych zagadnień związanych z Node.js oraz React.js, takich jak instalacja i konfiguracja środowiska programistycznego oraz tworzenie komponentów. Uczniowie będą mieli również okazję pracować nad praktycznymi projektami, takimi jak aplikacja internetowa typu spis przepisów. |
11:15 – 12:00 – sale zostaną podane po rejestracji | Jak wyznaczyć liczbę π? – warsztaty prowadzone przez studentów, w mniejszych grupach dr Elżbieta Mrożek Podczas warsztatów uczniowie zmierzą się z różnymi metodami wyznaczania liczby π. Poznają sposób przybliżania pola koła kwadratami, jak również magiczną metodę poszukiwania π przy użyciu porozrzucanych patyków. Na zajęcia warto zabrać przybory geometryczne (ekierka, linijka, ołówek) oraz kalkulator. |
12:15 – 13:00 – sale zostaną podane po rejestracji | Jak wyznaczyć liczbę π? – warsztaty prowadzone przez studentów, w mniejszych grupach dr Elżbieta Mrożek Podczas warsztatów uczniowie zmierzą się z różnymi metodami wyznaczania liczby π. Poznają sposób przybliżania pola koła kwadratami, jak również magiczną metodę poszukiwania π przy użyciu porozrzucanych patyków. Na zajęcia warto zabrać przybory geometryczne (ekierka, linijka, ołówek) oraz kalkulator. |
12:15 – 13:45 sala 3.04 | Turniej inteligentnych czołgów Mgr Grzegorz Madejski Na zajęciach komputerowych pokazana będzie gra, strzelanka, w której dwa czołgi walczą ze sobą. Wygrywa ten czołg, który pierwszy trafi pociskiem w przeciwnika. Ale nie tylko gracze mogą grać w tę dwuosobową grę – możliwe jest napisanie i wstawienie do gry bota (skryptu), który automatycznie będzie sterował czołgiem. Każdy uczestnik zajęć pozna podstawy języka JavaScript i dostanie wskazówki, jak napisać w tym języku dobrego bota sterującego. Ambitniejsze osoby będą mogły wykorzystać nawet trygonometrię, by ustawiać lufę pod odpowiednim kątem i namierzać przeciwnika. Pod koniec zajęć zorganizujemy turniej botów wszystkich uczestników zajęć. Który okaże się zwycięzcą? Uwaga: Wymagania do zajęć – podstawy programowania w dowolnym języku (instrukcja if, zmienne, itp). |