Na pytanie odpowiada dr hab. Adam Rutkowski, prof. UG:
W przyszłości sztuczna inteligencja (AI) może pełnić ważną rolę w edukacji, wspierając nauczycieli i uczniów, ale zastąpienie nauczycieli w pełni jest mało prawdopodobne. Nauczyciele pełnią nie tylko funkcję przekazywania informacji, ale także odgrywają kluczową rolę w rozwoju społecznym i emocjonalnym uczniów, motywowaniu, dostosowywaniu metody nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów oraz nauczaniu umiejętności miękkich, takich jak współpraca i rozwiązywanie problemów.
AI może jednak być używana w celu wspomagania nauczycieli w różnych aspektach edukacji, takich jak:
1. Personalizacja nauczania: AI może analizować dane o postępach uczniów i dostosowywać materiał edukacyjny do indywidualnych umiejętności i tempa nauki każdego ucznia.
2. Tutoring online: Systemy AI mogą pełnić rolę tutorów online, udzielając dodatkowej pomocy w nauce konkretnych przedmiotów.
3. Automatyzacja rutynowych zadań: AI może pomagać w automatyzacji pewnych zadań administracyjnych, co pozwala nauczycielom skoncentrować się na interakcji z uczniami.
4. Analiza danych edukacyjnych: AI może analizować duże ilości danych edukacyjnych, identyfikując wzorce i pomagając w doskonaleniu strategii nauczania.
Warto jednak pamiętać, że nauczanie to także proces społeczny, a interakcje uczniów z nauczycielami przynoszą korzyści, które są trudne do zastąpienia przez maszyny. Ponadto, rozwijanie umiejętności miękkich, takich jak empatia, współpraca i komunikacja, jest kluczowe dla edukacji, a te umiejętności są trudne do naśladowania przez sztuczną inteligencję.
Dlatego też, chociaż AI będzie prawdopodobnie odgrywać coraz większą rolę w edukacji, zastąpienie nauczycieli w pełni jest mało prawdopodobne. Raczej, synergia pomiędzy technologią a nauczycielami może przynieść najwięcej korzyści w procesie edukacji.
dr hab. Adam Rutkowski, prof. UG